Predškolski uzrast je period u kojem se dečji mozak intenzivno razvija, pripremajući se za složenije zadatke koji će doći u školi i svakodnevnom životu. Kroz zabavne i interaktivne igre, roditelji i vaspitači mogu podržati decu u jačanju pažnje, radne memorije, inhibicije, samoposmatranja, samoispravljanja i fleksibilnosti.
Što više čulnih iskustava dete ima sa određenim objektom ili događajem, to su veće šanse da će ih efikasno zapamtiti. Dodirivanje, mirisanje, gledanje, slušanje, guranje, vrtenje i doživljavanje emocija povezane sa tim iskustvima razvijaju unutrašnje mape koje su ključne za kasnije učenje.
Na primer, kada dete dodiruje različite teksture ili sluša različite zvukove, ono razvija unutrašnju predstavu koja će mu kasnije pomoći u učenju i razumevanju sveta.
Jedna zanimljiva aktivnost za razvoj radne memorije je "zajedničko maštanje". U ovoj aktivnosti, svako iz grupe dodaje jednu karakteristiku zajedničkoj slici u mislima. Na primer, ako grupa zamišlja psa, jedno dete može opisati veličinu psa, drugo boju, treće oblik ušiju, itd. Odrasli pomažu deci da reflektuju ovu zajedničku sliku, vežbajući tako fleksibilnost u kreiranju mentalnih predstava, što je potrebno za uspešnu komunikaciju.
Ova igra podstiče decu da koriste svoju maštu kako bi stvorila i zapamtila unutrašnje slike. Pokažite deci neki predmet, zamolite ih da ga "uslikaju" svojim zamišljenim fotoaparatom, a zatim uklonite predmet i zamolite ih da se sete predmeta i opišu detalje.
Ova igra je odličan način da podstaknete decu da koriste svoje kognitivne veštine i maštu. Stavite predmet u kutiju i dajte deci jednostavne tragove o tome šta bi moglo biti unutra. Deca tada pokušavaju da zamisle i stvore unutrašnju sliku na osnovu vaših reči. Na kraju, otkrivanje predmeta pomaže deci da povežu svoju mentalnu sliku sa stvarnošću, što jača njihovu radnu memoriju.
Čitanje priča je odličan način za razvoj mašte i radne memorije, ali dodavanjem malog obrta, možete dodatno podstaći decu da aktivno učestvuju.
Pročitajte rečenicu ili kratak pasus iz knjige, ali nemojte odmah pokazati sliku iz knjige. Umesto toga, pitajte decu kako misle da slika izgleda. Ova igra omogućava deci da koriste svoju maštu i radnu memoriju kako bi stvorili unutrašnju sliku pre nego što vide stvarnu sliku.
Slična igri "Šta je u kutiji?", ova aktivnost se fokusira na dodir. Stavite različite predmete u posudu i zamolite decu da ih opipaju bez gledanja. Deca zatim pogađaju šta se nalazi unutra na osnovu onoga što su osetila. Ova aktivnost pomaže u razvijanju taktilnih veština i korišćenju čulnih informacija za stvaranje unutrašnjih predstava.
Pretvaranjem da su superjunaci, majstori, kuvari ili bilo koji drugi likovi koje vole, pomaže deci da razviju unutrašnje slike i predstave. Ove igre mašte su odličan način da deca vežbaju radnu memoriju kroz kreiranje i manipulaciju ovim unutrašnjim slikama. Takođe, ove igre su pogodne da deca obrade ili uvežbaju neku situaciju koja im se dogodila ili će im se tek dogoditi.
Jednostavan, ali vrlo efikasan način da podstaknete dečju pažnju i memoriju jeste da govorite sa puno intonacije. Promene u tonu, ritmu i tempu govora ne samo da privlače dečju pažnju, već pomažu detetu da razlikuje glasove. Deca će sa zanimanjem pratiti vašu intonaciju, što im pomaže da bolje zapamte i obrade reči koje čuju.
Ova igra je savršena za razvijanje sposobnosti zadržavanja informacija u radnoj memoriji, čak i u prisustvu ometajućih faktora. Počinjemo sa jednom jednostavnom rečju koju dete treba da zapamti. Zatim svi zajedno obavljaju neku kratku fizičku aktivnost, poput skoka ili okretanja. Nakon toga, dete treba da se seti i ponovi reč.
Kako dete napreduje, možete postepeno povećavati broj reči koje treba da zapamte ili produžavati trajanje fizičke aktivnosti. Ova igra ih uči da zadrže fokus i pamte informacije uprkos ometanjima.
Ova aktivnost je zabavna i edukativna, jer podstiče decu da povezuju glasove sa slikama i značenjima. Potrebno je da imate dva predmeta ili slike, recimo mačke i psa. Vi izgovarate prvi glas reči (npr. "m" za mačku) i dete pokušava da pogodi o kom predmetu se radi. Ova igra pomaže detetu da analizira glasove i zadrži ih u memoriji dok ne dođe do rešenja.
Pevanje pesama sa namerno izostavljenom reči je odličan način da deca vežbaju memoriju kroz igru. Na primer, dok pevate pesmu, izostavite jednu reč i podstaknite dete da je ubaci. Ova aktivnost ne samo da pomaže deci da zadrže reči u kratkotrajnoj memoriji, već ih i uči da prepoznaju reči koje su važne u kontekstu, što dodatno jača njihove jezičke veštine .
Ova igra podstiče decu da povezuju zvukove sa objektima i vežbaju prepoznavanje. Upotrebite male plastične kutije ili jaja i u njih stavite različite predmete, poput pirinča, perlica ili zrna pasulja. Protresite kutiju ili jaje, a deca treba da pogode šta je unutra na osnovu zvuka. Ova aktivnost pomaže deci da povežu zvuk sa unutrašnjom slikom objekta, što je važan korak u razvoju radne memorije.
Igre koje podstiču čulne doživljaje, maštu i jezičke veštine pomažu deci da razviju osnove pažnje, radne memorije i inhibicije, na kojima se dalje grade kompleksnije kognitivne veštine kao planiranje, organizacija, fleksibilnost, analiziranje, itd. Ove aktivnosti su ne samo zabavne, već i izuzetno korisne za razvoj dečjih sposobnosti.
Zainteresovani ste za dodatne informacije ili želite da saznate više o našim uslugama? Posetite našu stranicu sa cenovnikom i detaljima o uslugama, i pronađite pravu podršku za razvoj vašeg deteta.