U ovom uzrastu mozak brzo uči i apsorbuje nove informacije. Kao i kod beba, razvoj pažnje, radne memorije i inhibicije je ono što je deci u ovom periodu neophodno, ali su igre i aktivnosti složenije.
Kroz svakodnevne aktivnosti i igre koje su osmišljene da stimulišu ove funkcije, roditelji i vaspitači mogu pomoći deci da razviju osnovne veštine koje će im biti od suštinskog značaja za kasniji uspeh u učenju i životu.
Kao i kod beba i kod dece starije od godinu dana, čulna stimulacija je broj jedan aktivnost. Omogućite im da istražuju svet oko sebe dodirivanjem, mirisanjem, gledanjem, slušanjem, kretanjem, osećanjem.
Na primer, neka dete dodiruje različite materijale, miriše cveće, posmatra oblike i boje, sluša zvukove iz okoline. Kroz ovakva iskustva, dete stvara unutrašnje mape i predstave (radnu memoriju) koje će kasnije koristiti u učenju i razumevanju sveta.
Igra pretvaranja je odličan način da podstaknete maštu i radnu memoriju kod deteta. Kada se dete pretvara da je neko drugi ili da se nalazi u drugom okruženju, ono aktivno koristi svoju maštu i stvara unutrašnje slike koje kasnije može da prizove iz memorije.
Budite superjunaci ili doktori ili kuvari, šta god da dete voli. Pratite dete, ne postavljajte pravila i ne pokazujte kako bi trebalo. Sretnite se s detetom na njegovom nivou i pratite kuda vas mašta vodi.
Jedan od načina da podstaknete radnu memoriju tokom pričanja priča ili čitanja knjige jeste korišćenjem "šešira za maštu". Pre nego što počnete da pričate priču, zamolite dete da stavi zamišljeni šešir na glavu kako bi se fokusiralo na ono što će čuti. Ovaj fizički čin pomaže detetu da se usredsredi na priču i aktivira svoju radnu memoriju kako bi stvorilo unutrašnje slike dok sluša.
Ova igra podstiče dete da koristi svoju radnu memoriju kako bi stvorilo unutrašnju predstavu na osnovu opisa koje dobija. Dajte detetu kutiju sa nepoznatim predmetom unutra i pružite mu jednostavne tragove o tome šta se nalazi unutra. Na ovaj način, dete vežba stvaranje slike u umu na osnovu verbalnih informacija.
U ovoj igri, dete stavlja ruku u kutiju bez gledanja i pokušava da pogodi šta je unutra na osnovu dodira. Ova aktivnost pomaže detetu da razvije svoje taktilne veštine i koristi senzorne informacije za stvaranje unutrašnjih predstava.
Radna memorija se kod dece ovog uzrasta razvija kroz aktivnosti koje im pomažu da povezuju zvukove sa slikama i značenjima. Jedna od igara koja to podstiče je "Pogodi zvuk".
Napunite plastična jaja različitim predmetima poput pirinča, pasulja ili perli, a zatim ihprotresite i neka dete pokuša da pogodi šta je unutra. Ova aktivnost pomaže detetu da poveže unutrašnje predstave sa zvukovima koje čuje.
Ova igra pomaže detetu da vežba radnu memoriju tako što mora da zadrži zvuk životinje u glavi i poveže ga sa pravom životinjom. Na primer, imitirajte zvuk krave i pitajte dete koja životinja pravi taj zvuk. Dete mora da zapamti zvuk i protraži u memoriji koja je to životinja, što razvija njegovu sposobnost da zadrži i obradi verbalne informacije.
Kada dete čuje kako vi ponavljate njegove reči ili rečenice, ono uči da ih zadrži u svojoj radnoj memoriji i obradi ih. Ovaj proces pomaže detetu da vežba komunikativne veštine, kao i da razvija radnu memoriju. Na primer, ako dete kaže "lopta", ponovite drugačijom intonacijom i jačinom, podstičući dete da ponovo izgovori reč i razmisli o njoj.
Korišćenje intonacije u govoru može učiniti glasove zanimljivijim za dete. Variranje u visini tona i ritmu pomaže detetu da bolje percipira i zapamti glasove. Intonacija takođe čini govor emotivnijim i angažuje dete da više pažnje posveti onome što čuje.
Jedna zanimljiva aktivnost za razvoj radne memorije je pevanje pesama i izostavljanje jedne reči, koju dete zatim treba da dopuni. Ova igra ne samo da podstiče radnu memoriju već i pomaže detetu da vežba pronalaženje reči i značenja u dugoročnoj memoriji.
Razvoj izvršnih funkcija kod dece uzrasta od godinu do tri godine se dešava kroz svakodnevne aktivnosti i igre. Kada znaju kako da podstiču razvoj pažnje, radne memorije i inhibicije, roditelji i vaspitači mogu svaku aktivnost pretvoriti u priliku za učenje. Igre koje podstiču čulne doživljaje, maštu i jezičke veštine stvaraju čvrste temelje za uspeh u učenju, socijalnim veštinama i komunikaciji.
Razvoj izvršnih funkcija je ključ za uspeh vašeg deteta u školi i životu. Kontaktirajte nas već danas da zakažete besplatne konsultacije ili da saznate više o našem programu podrške.