Pažnja, radna memorija i inhibicija su osnova za bilo kakvo učenje. Kod beba, razvoj ovih osnovnih funkcija igra ključnu ulogu u postavljanju temelja za kasnije složenije kognitivne procese, uključujući učenje, socijalne veštine i komunikaciju.
Kroz svakodnevne interakcije sa bebom, roditelji stvaraju osnove za razvoj ovih sposobnosti. Pažnja, radna memorija i inhibicija su prve izvršne funkcije koje se razvijaju i potrebno je mnogo godina da bi se u potpunosti razvile. Bebe i deca nemaju uvek kontrolu nad svojim radnjama i ponašanjem.
Jedan od prvih koraka u razvoju radne memorije kod beba je podsticanje njihove čulne svesnosti. Pustite ih da istražuju svoju okolinu dodirom, mirisom, ukusom, slušanjem, gledanjem i kretanjem. Omogućite im da dodiruju različite teksture, da posmatraju predmete u pokretu, i da osećaju različite mirise. Pustite ih da se isprljaju, ulepe, umažu i dožive emocije povezane sa ovim iskustvima.
Kroz ovakva iskustva, beba stiče svest o svom okruženju i počinje da stvara unutrašnje predstave (radna memorija) o stvarima koje opaža.
Lutke su vizuelno privlačne i pomažu u razvoju percepcije i pažnje kod beba. Kroz igru lutkama, beba ne samo da prati pokrete lutke, već i počinje da povezuje te pokrete sa jezikom kojeg čuje od odraslih dok se igraju.
Jedna od omiljenih igara za bebe je skrivanje i traženje predmeta. Na primer, sakrijte igračku ispod pokrivača i podstaknite bebu da je pronađe.
Ova aktivnost zahteva od bebe da zadrži sliku predmeta u svojoj radnoj memoriji dok ga traži, i u isto vreme da zapamti mesta gde je već pogledala.
Kada predmet promeni mesto, beba primećuje da je nešto bilo na jednom mestu, a sada je na drugom. Ova aktivnost stimuliše mozak da pamti i upoređuje, za šta je potrebna čvrsta radna memorija. Takođe, pomaže u razvoju unutrašnje šeme za vreme, jer beba počinje da razume da se stvari kreću i menjaju kroz vreme.
Kada beba čuje kako neko ponavlja njeno glasanje, ona počinje da zadržava te odgovore u svojoj radnoj memoriji i analizira ih. Ovo ponavljanje pomaže bebi da vežba naizmeničnu interakciju koja je neophodna za komunikaciju. Na primer, kada beba izgovori "ba", vi ponovite taj slog, a zatim dajte bebi vremena da vam opet odgovori.
Na taj način beba uči da pamti i upoređuje glasove, slogove i reči. Uči kako da sluša sagovornika i da ćuti dok on govori.
Pevanje pesmica pomaže bebi da razvija prepoznavanje, upoređivanje i razlikovanje glasova.
Pevajte pesmice, slušajte muziku i smišljajte svoje pesmice.
Slogovi poput "mu" (krava) ili "brm" (auto) su često zabavni i privlačni za bebine uši. Ovi slogovi podstiču percepciju i pažnju da se usmeri na glasove. Podstaknite bebu da ponavlja ove slogove i glasove kako bi razvila sposobnost da pamti i razlikuje različite zvučne signale.
Kada menjate intonaciju i jačinu govora dok razgovarate sa bebom pomažete joj da bolje percipira i obraća pažnju na govor i jezik. Intonacija čini govor zabavnijim za slušanje i pomaže bebi da bolje razlikuje i pamti različite glasove i njihove kombinacije.
Razvoj izvršnih funkcija kod beba je temelj na kojima se sve kasnije kognitivne, socijalne i komunikativne veštine grade. Kroz igre koje podstiču pažnju, radnu memoriju i inhibiciju, roditelji mogu značajno doprineti razvoju ovih ključnih veština kod svojih mališana. Prilagođene igre koje uključuju sva čula, ponavljanje slogova i glasova i promene u intonaciji, omogućavaju bebama da razviju osnovne sposobnosti koje će im kasnije pomoći u učenju, komunikaciji i socijalnoj interakciji.
Ako želite da saznate više o tome kako razviti izvršne funkcije kod dece ili kako možemo pomoći vašem detetu, prijavite se za besplatne konsultacije. Tu smo da odgovorimo na sva vaša pitanja i pružimo profesionalne savete.